Užitočné informácie
Medzi vozidlá na vodíkový pohon patria dnes častejšie vesmírne rakety ako automobily, no aj na tie príde.
Vodíkové auto je auto na vodíkový pohon. Funguje tak, že chemická energia vodíka sa premieňa na energiu mechanickú spaľovaním vodíka v spaľovacom motore alebo tak, že vodík pôsobí s kyslíkom v palivovom článku a tým sa spustí elektromotor. Zdá sa to jednoduché, no nie je. Práve pre neefektívne výrobné procesy, predražené výskumy a negatíva, ako, že jednotka vodíka obsahuje málo energie, nádrž má vysokú váhu, v zásobníku sa hromadia veľké tlaky, skladovanie, plnenie, preprava a prvotné investície do infraštruktúry, sa do výroby vodíkových áut nikto príliš nehrnie.
Vodíkové auto má najväčší prínos vzhľadom k životnému prostrediu, vodík sa skladá z vody a kyslíka, preto neprodukuje takmer žiadne škodlivé emisie iba vodnú paru, ktorá sa rozpustí v atmosfére a autá tak nezávisia na klasickom palive. Plusom je tiež, že vodík možno vyrobiť z obnoviteľných zdrojov ako je biomasa, čo znižuje závislosť krajín od štátov, ktoré sú bohaté na nerastné suroviny.
Mnohé automobilky sa snažia priviesť vodíkové auto medzi širokú verejnosť a skúšajú to s komerčným vyrábaním. To kedy a či vôbec bude vedľa benzínu, nafty a LPG niekedy visieť nápis vodík je veľmi otázne, to záleží tiež aj na fakte, akým je ubúdanie ropy na zemi.
Vodík možno v autách používať dvomi spôsobmi, prvým je ako palivo v upravených spaľovacích motoroch, ktorý produkuje až trikrát menej exhalátov a druhým je palivový článok, ktorý pracuje na princípe štiepenia vodíka a kyslíka a tým vzniknutá energia poháňa elektromotor.
Vodíkové auto má však aj svojich kritikov, hlavne pre vysoké vstupné náklady na výrobu palivových článkov alebo aj na samotné spaľovanie vodíka. Prognosticky sú však optimistický a veria, že v roku 2020 sa bude pohybovať na cestách okolo 6 miliónov vodíkových áut, no nechajme sa prekvapiť. Vodíkové auto, okrem toho, že šetrí životné prostredie, mení aj celkovú konštrukcia a dizajn, autá budú jednoduchšie na prevádzku a opravu.
Medzi lídrov vo využití vodíkového auta a nových technológií s vodíkom spojených patrií USA, hneď za ním Japonsko, no a taká EÚ si pri rozvoji vodíkovej ekonomiky dáva načas. V Európe dominuje Island a Dánsko, ktorí chcú využívať obnoviteľné zdroje energie práve na výrobu vodíka.
Pre zaujímavosť, prvú komerčnú vodíkovú čerpaciu stanicu na svete otvorili 24. apríla 2003 neďaleko Reykjavíku, v USA otvorili prvú vodíkovú čerpaciu stanicu v Las Vegas z financií samosprávy.
Vodíkové auto a jeho výroba sú stále vo fáze výskumu a vývoja, takže na auto, ktoré beží na vodík a bude dostupné si budeme musieť asi počkať.